Introductie

Leerlingen die na een aardrijkskundeles het lokaal uitgaan en zeggen dat ze hebben leren denken. Wie zou dat niet willen?

De opdrachten op deze site helpen docenten aardrijkskundedocenten dat te bereiken. Want er komt nog al wat bij kijken wil je leerlingen echt leren denken met aardrijkskunde. Allereerst een enthousiaste docent die zijn vak beheerst, maar ook uitdagende opdrachten met een goede instructie en een serieuze nabespreking. Deze site biedt een groot aantal voorbeelden om te laten zien hoe dergelijke lessen eruit kunnen zien. Er zijn lesopdrachten voor verschillende onderwijsniveaus met verschillende thema’s en werkvormen.

De opdrachten op deze website bouwen verder op de boeken ’Leren denken met aardrijkskunde’ (2004) en ‘Meer leren denken met aardrijkskunde’ (2006). Die boeken leverden veel positieve reacties op, zoals:

“Ik wil je graag laten weten dat ik ervan genoten heb. Dit is nou echt vernieuwend, dit is echt leren in het volle leven Ik wou dat ik zelf zo aardrijkskunde gehad had”.

— Fred Korthagen, hoogleraar onderwijskunde Universiteit Utrecht.

“Even wat leuks vertellen: Net een opdracht over kaart en atlas gedaan met een groepje 14-15 jarige hangjongetjes. Ze hebben de atlas helemaal doorgespit, zijn erachter gekomen dat daar een duidelijke structuur in zit. “Oh hoe handig! was hun reactie. Een diepgaande discussie gevoerd over alle aanwijzingen die erbij gegeven waren en wat die zouden betekenen. Echt super leuk vinden ze het! En ik dus ook. Ze zijn nog nooit een uur lang zo intensief met een onderwerp aan de slag geweest!”

— Yvette Huigen, docente aardrijkskunde Haarlem